Saturday, December 20, 2008

BELUM SAMPAI SERU


Nape tak ke Mekah lagi ? Belum ade seru lagi, nantile bila ada seru, anak kecil, rumah tak siap lagi dan macam-macam lagi alasan yang tak Islamik yang kita dengo dari kekawan kite yang lebih dari mampu untuk menunaikan rukun islam yang ke lime tu. Kan ke "seruan" tu dah ujud lebih dari 1400 tahun yang lalu. Tak caye, tanye ustaz. Kalau nak dengo seru dari Mekah tu, memang le sampai toben tak akan dengo. Ada ustaz teman cakap, kalau kita dah mampu dan memenuhi syarat-syarat, dalam masa 2 tahun kalau tak berusaha nak ke sana, boleh mati kapio! Semalam teman bersembang denganorang tue di Bote. Katenye ada seorang tue yang meninggal dunia 2 bulan lepah.dan dalam Tabung Hajinye ade RM60,000. Mak oii banyaknye! Die meninggal dan tak sempat ke Mekah. Yang kenyang anak-anaknye due orang. Teman agak dia nak ngumpul sampai RM100,ooo kot. Nak ambik pekej TH yang termahal tu, RM99,000 sorang! Da kawan teman yang tolak gaji simpan RM1500 sebulan, sejak dari 15 tahun yang lalu, tapi tak juge ke Mekah. Ade yang nunggu nak pencen dulu ! Tunggu duit gratuiti atau KWSP. Ate, kome tentuke nak idup sampai 58 tahun! Kawan teman 33 tahun dah mengadap tuhan. Abang teman 52 dah meninggal.


Baru ni ramai dapat tunggakan gaji, DG32, DG44, DG48 dan berbaga-baga lagi. Itu tak kira duit sawit lagi ! Tengok member beli Wish baru RM150,00 (AGN XXX). Special Edition tu. Tanye sebulan berape ? RM600 je! Mak oii banyaknye duit down payment. Trade-in Waja tu berape sangat balance nye! Itu tak kire renovate rumah, renovate dapor, pegi Medan, Serawak, Sabah dan Vietnam tu ade duit! Cuti je, hilang, kemane, luor negeri. Kalu pompuan tu, baju kasut, beg semedang je ganti. Mahal weh ! Setakat daftar Haji tu RM1300 tu memang tak ade hal ! yang lelaki pulak, HP baru, PDA, LCD TV, Sports rim, Home theater di rumah dan dalam kete ! Itu tak kire duit rokok, DVD dan berbaga lagi.


Entahle kome. Nampaknye sampai toben kome tak dengo "Seru" dari Mekah tu kalau tak buat sesuatu. Pegi TH bawak RM1300 dan isi borang daftar. Dah lepah satu bab. Jangan tak daftar dan ISTIQAMAH untuk menjejakan kaki ke Mekah!


Labaikallah hummalabbaik.......

1 comment:

albanjari said...

tuan blog,
isshh..macam ngate teman ler pulak.Terase benor dihati..heh..heh..heh! Apa yg mike cakap tu betui,rumah,reta buleh beli beratus ribu, nak ke Mekah bertangguh..ape ke hey nyer ! Aik lain macam ayat teman ni..mcm nyembor ludah kelangit, mulut ngangey luas2..

Teman baru ajer balik dari Thailand..bawak family makan angin ke Hadyai..balik ajer terus bukak blog mike,udah berupdate..tapi teman pun sampey ke rumah dah pukui 1.30 pagi. Esok2 ler teman mengodamkan komen..

albanjari